Grupa dwujęzyczna



W naszym przedszkolu  działają grupy dwujęzyczna (polsko-niemiecka lub polsko-angielska).


Proponujemy Państwu  program dla przedszkolnych grup dwujęzycznych prowadzonych metodą tzw. immersji, czyli zanurzenia. Na czym polega dwujęzyczność grupy, co zawiera program.


Grupy dwujęzyczne stanowią niezwykle atrakcyjną formę zajęć - zapewniają naukę niejako przy okazji zwyczajnych aktywności w przedszkolu. Przez codzienną obecność (4 godziny dziennie - 5 dni w tygodniu) lektora, który współuczestniczy w zajęciach, zabawach, rytmice, wyjściach na dwór, dzieci mają możliwość naturalnego komunikowania się po niemiecku. Do obowiązków lektora należy również prowadzenie zajęć przedszkolnych w języku niemieckim na zmianę z nauczycielem polskim. Dzięki tej metodzie żadna bariera językowa nie będzie stanowiła przeszkody do dalszej nauki języka w szkole.


Co zyskuje dziecko dzięki nauce języka w grupach dwujęzycznych?


Dlaczego warto zacząć już w przedszkolu?

Badania naukowe potwierdzają, że dziecko w wieku 3 - 4 lat przyswaja język obcy w sposób intuicyjny, naturalny i bez większych trudności. Dzieje się tak dlatego, że podchodzi do języka obcego tak jak do ojczystego; nie ma jeszcze rozróżnienia na język, którego używa i język, którego się uczy. Dziecięca ciekawość, "kreatywna beztroska" i duża doza fantazji pomagają stosować nowy język do swoich celów w sposób naturalny, bez analizowania zasad, zastanawiania się nad poprawnością czy zasadnością użycia jakiegoś słowa czy zwrotu.


Na czym polega wprowadzenie języka obcego do przedszkola?


W grupie dwujęzycznej dzieci spędzają czas z dwoma nauczycielami, z których jeden (polski nauczyciel-wychowawca) mówi do nich po polsku, a drugi (niemiecki lub angielski nauczyciel wspomagający) wyłącznie po niemiecku lub angielsku.
Edukacja dwujęzyczna w przedszkolu ma niewiele wspólnego z tradycyjnymi metodami uczenia języków obcych. W grupie dwujęzycznej zapewniamy dzieciom nie tyle kurs czy lekcje języka obcego, ale codzienny kontakt z językiem na zasadzie tzw. zanurzenia (immersji), co zapewnia przyswojenie języka obcego w sposób naturalny. Pomysłowe ćwiczenia, zabawy, gry i piosenki, które na co dzień realizuje się w przedszkolu prowadzone są przez lingwistę (z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w przedszkolu) . Dzieci zadziwiająco szybko zaczynają rozpoznawać komunikaty kierowane do nich w języku obcym i szybko uczą się na nie reagować.

Jakie metody stosuje nauczyciel?


Program dwujęzyczny uwzględnia wybrane elementy następujących metod:


Co to jest dwujęzyczność?


Dwujęzyczność to zdolność naturalnego komunikowania się w dwóch językach (w formie pisemnej i ustnej) w każdej sytuacji życia codziennego lub zawodowego. Badania psycholingwistyczne wykazały, że naturalne poznanie języka obcego może zostać zrealizowane dzięki prawdziwemu nauczaniu dwujęzycznemu, nawet ograniczonemu do środowiska przedszkolnego i szkolnego, pod warunkiem zachowania określonych zasad:


Czy to nie za dużo dla mojego dziecka?


Podkreślmy - grupa dwujęzyczna to nie jest kurs czy dodatkowe lekcje języka. To przebywanie i nauka przez zabawę z nauczycielem lingwistą. Dzieci przyswajają nowy język w sposób naturalny, gdyż przez  4 godziny pobytu w przedszkolu są nim otoczone. Język obcy w tym wypadku jest narzędziem a nie celem, jest kojarzony z konkretną osobą (nauczycielem), która zwraca się do dzieci w tym języku. Natomiast dzięki obecności drugiego, polskiego nauczyciela dzieci czują się bardzo bezpiecznie i komfortowo w początkowo nowej sytuacji.



Więcej na ten temat znajdziecie Państwo w poniższej zakładce (źródło: www.bilingual.com.pl):



pdficon.gif